Zatvoriť
Autor Monika Erdöfy
Voľný čas
04.03.2020

Sadá na vás jarná únava? Ani za svet si neviete spomenúť, kedy ste sa naposledy smiali tak, až vás brucho bolelo? Po zdroje energie a dobrej nálady vôbec netreba chodiť ďaleko! Inšpirujte sa našou (vedecky overenou) šťastnou sedmičkou maličkostí, ktoré vám vylepšia deň na počkanie.

1. Tanec rybičiek  

Všimli ste si, že akváriá bývajú často súčasťou recepcií, čakární či reštaurácií? Nielen preto, že vyzerajú dobre. Živé spestrenie interiéru má totiž preukázateľne blahodarný efekt na zdravie. Pri sledovaní nenáhlivého, priam až hypnotického tanca rybičiek, podvedome spomaľujeme tiež. Spoločný výskum vedcov z Exeterskej a Plymouthskej univerzity iba potvrdil, čo majú fanúšikovia domácej akvaristiky overené na vlastnej koži – že zdržiavanie sa v blízkosti akvárií upravuje vysoký krvný tlak, zvyšuje duševnú koncentráciu a zlepšuje náladu.

Tip: dekorácia do akvária, SUPER ZOO

2. Citrusy pre nosy

Vôňa je neskutočne silný stimulant. Nič nové pod slnkom, však? Stačí si spomenúť, ako vám samovoľne začnú tiecť slinky, keď prechádzate popod okná susedov, čo práve vypekajú nedeľný koláč. Esenciálne oleje sú výborný spôsob, ako dostať do domácností presne také vône, ktoré vám robia dobre. My odporúčame citrusy, známe pre svoj energetický efekt, a nielen v ovocnom šaláte. Rakúski vedci testovali silu aromaterapie na skupine dobrovoľníkov a zistili, že ich výkonnosť najvýraznejšie stúpla po privoňaní si k sviežej vôni pomarančov.  

Tip: 100 % prírodný esenciálny olej – pomaranč, MANUFAKTURA

 

3. Gaučová „dvadsiatka“  

To, čo u nás poznáme ako „šlofík“, v angličtine označujú „power nap“ a vy už iste tušíte, že keď má niečo silu priamo v názve, o povzbudzujúcom efekte niet pochýb. Hoci sú popoludňajšie siesty príznačné skôr pre južanské národy, chvíľka oddychu vo vodorovnej polohe a so zavretými očami je prospešná v akomkoľvek zemepisnom pásme. Krátky spánok počas dňa prispieva k rovnomernejšiemu distribuovaniu energie, posilňuje pamäť aj kreativitu a má množstvo ďalších výhod pre celkovú kondíciu. Nevýhody? Žiadne. Pokiaľ neprekročíte odporúčaných dvadsať minút, netreba sa obávať, že narušíte svoj nočný spánkový cyklus. Skôr, než sa uložíte na gauč, miestnosť dôkladne vyvetrajte, prípadne znížte stupeň kúrenia, stíšte mobil a nezabudnite na užitočné doplnky, ako sú maska na oči či hebká prikrývka.   

Tip: deka s vtipnou potlačou, SCANQUILT

 

4. Fotoalbumy  

Britskí akademici z Open University podnikli zaujímavý experiment s cieľom prísť na to, čo nás robí šťastnejšími. Účastníci pokusu si mohli vybrať zo štyroch činností: prepínanie televíznych kanálov, popíjanie alkoholického drinku, počúvanie hudby alebo listovanie rodinnými albumami. V prípade televízie bol efekt nulový. Alkohol a hudba zvýšili index šťastia o percento. Jednoznačným víťazom sa, pre niekoho možno prekvapivo, stalo listovanie fotoalbumami, a to až s 11-percentným zlepšením nálady. Keď si navyše uložíte fotky do fotoknihy s nálepkou „klimaticky neutrálna“, zdrojom vašej radosti bude okrem oprašovania pekných spomienok aj vedomie, že prispievate k zdraviu Zeme.

Tip: klimaticky neutrálna fotokniha (*produkcia emisií uhlíka je kompenzovaná formou projektu Kasigau Wildlife Corridor na ochranu zachovaných lesov v Keni), CEWE

5. Uletené videoklipy

Vedeli ste, že jednorazová dávka smiechu vás nabije na ďalších štyridsať minút? Približne takto dlho trvá, kým sa mimické svaly okolo kútikov úst znova dostanú do pokojného stavu.  Jasné, nie vždy je ľahké nájsť zdroj humoru, keď je vaším bezprostredným okolím sivá kancelária, rušná letisková hala či preplnená čakáreň u lekára. V takom prípade sa hodí vytiahnuť z vrecka „barličky“ v podobe vtipných kompilácií na YouTube. Od zvieratiek jazdiacich na skateboarde po nevydarené konkurzy hereckých hviezd – inšpirácia je bezodná a raz-dva vás dostane do nálady. Zožeňte si kvalitný smartfón s inteligentnou batériou a dlhotrvajúcou výdržou, ktorá zvládne rekordne dlhé YouTube maratóny bez potreby dobíjania.

Tip: Samsung Galaxy S20, SAMSUNG

6. Kúpeľ a teplý čaj

Recept na okamžitú revitalizáciu tela aj duše? Ozaj maličkosť, stačí kúpeľ... a po ňom teplý čaj. Toto aspoň tvrdia vedci z Yale. Na skupine 51 študentov urobili analýzu denných rituálov a výsledky ukázali, že tí, ktorí si popri sprchových vzpruhách nájdu čas na dlhší kúpeľ vo vani, sú spokojnejší a vyrovnanejší. Efekt je ešte posilnený, ak je súčasťou rituálu aj zahriatie zvnútra, napríklad dobrým čajom. Čo tak poňať načerpávanie energie monotematicky a pripraviť si do vane čajový sprchový gél?

Tip: Sprchový gél s vôňou zeleného čaju, YVES ROCHER,  Čajová súprava s tropickým dizajnom, OXALIS

   

7. Vynechanie fitka

Nič proti poteniu sa vo fitku, no keď máte v slnečný deň na výber medzi bežeckým trenažérom a behom vonku, nemala by to byť žiadna dlhá dilema. Vedci z Univerzity v Toronte odporúčajú kombinovať tréning s denným svetlom kedykoľvek je to možné. Po zimných mesiacoch je telo hladné po vitamíne D a žiaden potravinový doplnok nenahradí ten príjemný pocit, keď vám lúče zľahka zahrievajú tvár. Aby ste zmaximalizovali zdravotný prínos pohybu vonku, zadovážte si fitnes náramok na monitorovanie každého kroku a zostavte playlist hitov, ktoré vás udržia v jednom rytme.

Tip: Náramkový snímač aktivity, ISTORES , Slúchadlá JBL Reflect Flow, DATART

 

 

 

 

 

Autor Monika Erdöfy
Voľný čas
04.03.2020